ASSALAMUALAIKUM....PEACE BE UPON YOU..
THIS PAGE FOR COLLECTION OF HADITH ..
DILARANG MENGUBAH CIPTAAN ALLAH
Diriwayatkan daripada Ibnu
Umar r.a, sesungguhnya Nabi Muhammad s.a.w pernah melihat seorang kanak-kanak yang
telah dicukur sebahagian rambutnya dan sebahagian yang lain dibiarkannya.
Lalu baginda melarang mereka dari berbuat sedemikian sambil bersabda:
"Cukurlah semuanya atau biarkanlah semuanya." (Hadis riwayat Abu Daud).
Kesimpulan Hadis:
1- Larangan dari mencukur sebahagian rambut
dan meninggalkan sebahagian yang lain. Larangan di sini ialah larangan yang
sangat dibenci manakala hikmat dari larangan ini ialah kerana dia cuba
mengubah ciptaan Allah s.w.t.
2- Harus mencukur rambut keseluruhannya dan
harus juga membiarkannya kesemuanya dengan syarat kebersihannya hendaklah
dijaga dan tidak menyerupai kaum perempuan.
..............................SEEK OF MERCY.........................
BUMI AKAN MENJADI SAKSI
Diriwayatkan daripada Abu
Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w membaca ayat ini: Yang bermaksud:
Pada hari itu bumi menceritakan beritanya. Kemudian baginda bertanya: Adakah kamu tahu apakah yang akan diberitahu oleh bumi itu nanti? Para sahabat menjawab: Allah s.w.t. dan RasulNya yang lebih mengetahui.
Baginda s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya berita yang akan disampaikan oleh bumi ialah bumi menjadi saksi terhadap semua perbuatan manusia, sama ada lelaki ataupun perempuan terhadap apa yang mereka lakukan di atasnya. Bumi akan berkata: Dia telah melakukan itu dan ini pada hari itu dan ini. Itulah berita yang akan diberitahu oleh bumi." (Hadis riwayat Imam Tirmizi).
Kesimpulan Hadis:
1- Dorongan supaya melakukan amalan soleh dan menjauhkan diri dari melakukan maksiat.
2- Kemampuan Allah s.w.t menjadikan benda-benda yang keras dapat bercakap di mana bumi akan memberi saksi terhadap setiap perkara yang berlaku.
3- Larangan keras terhadap orang yang melakukan maksiat, walaupun dia jauh dari pandangan orang lain tetapi bumi tetap akan memberi saksi di hadapan Allah s.w.t yang menjadi hakim di hari kiamat kelak.
When it comes to my provisions, I rely upon Allah, my Creator. And I know with certainty that He will no doubt provide for me. Whatever is in my due, will not pass me by, Even if it were to be in the depths of the sea. Allah the Exalted will bring it forth by His Grace, Even if I were to remain silent over it. So, what can a soul feel sorrow over, When the Most Merciful has set the provisions of the creation? (Imam Shafii)
Pada hari itu bumi menceritakan beritanya. Kemudian baginda bertanya: Adakah kamu tahu apakah yang akan diberitahu oleh bumi itu nanti? Para sahabat menjawab: Allah s.w.t. dan RasulNya yang lebih mengetahui.
Baginda s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya berita yang akan disampaikan oleh bumi ialah bumi menjadi saksi terhadap semua perbuatan manusia, sama ada lelaki ataupun perempuan terhadap apa yang mereka lakukan di atasnya. Bumi akan berkata: Dia telah melakukan itu dan ini pada hari itu dan ini. Itulah berita yang akan diberitahu oleh bumi." (Hadis riwayat Imam Tirmizi).
Kesimpulan Hadis:
1- Dorongan supaya melakukan amalan soleh dan menjauhkan diri dari melakukan maksiat.
2- Kemampuan Allah s.w.t menjadikan benda-benda yang keras dapat bercakap di mana bumi akan memberi saksi terhadap setiap perkara yang berlaku.
3- Larangan keras terhadap orang yang melakukan maksiat, walaupun dia jauh dari pandangan orang lain tetapi bumi tetap akan memberi saksi di hadapan Allah s.w.t yang menjadi hakim di hari kiamat kelak.
. ............................ SEEK OF MERCY....................
When it comes to my provisions, I rely upon Allah, my Creator. And I know with certainty that He will no doubt provide for me. Whatever is in my due, will not pass me by, Even if it were to be in the depths of the sea. Allah the Exalted will bring it forth by His Grace, Even if I were to remain silent over it. So, what can a soul feel sorrow over, When the Most Merciful has set the provisions of the creation? (Imam Shafii)
. .................................SEEK OF MERCY ..................................
ONLY ALLAH ALMIGHT DECIDE WHO GOES TO PARADISE OR HELLFIRE
عَنْ أَنَسٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كُسِرَتْ رَبَاعِيَتُهُ يَوْمَ أُحُدٍ وَشُجَّ فِي
رَأْسِهِ فَجَعَلَ يَسْلُتُ الدَّمَ عَنْهُ وَيَقُولُ كَيْفَ يُفْلِحُ قَوْمٌ شَجُّوا نَبِيَّهُمْ وَكَسَرُوا رَبَاعِيَتَهُ وَهُوَ يَدْعُوهُمْ إِلَى اللَّهِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ لَيْسَ لَكَ مِنْ الْأَمْرِ شَيْءٌ
Anas reported: On the day of Uhud, the Messenger of Allah, peace be
upon him, was wounded on his head and his front teeth were damaged. He
said, “How will a people succeed who have wounded their Prophet and broken his teeth while he calls them to Allah?” So Allah the Exalted revealed, “Not for you is the decision… (3:28)”
[Sahih Muslim, Book 19, Number 4417]
[Sahih Muslim, Book 19, Number 4417]
THE DESCRIPTION OF THE CALL TO PRAYER AND IS WORDING
عَنْ أَبِي مَحْذُورَةَ أَنَّ نَبِيَّ اللَّهِ عَلَّمَهُ هَذَا الْأَذَانَ اللَّهُ
أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا
رَسُولُ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ ثُمَّ يَعُودُ فَيَقُولُ
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا
اللَّهُ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّمُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ مَرَّتَيْنِ حَيَّ
عَلَى الْفَلَاحِ مَرَّتَيْنِ زَادَ إِسْحَقُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
Abu Mah’dhura reported: The Prophet of Allah, peace be upon him, taught the call to prayer like this, “Allah
is greater. Allah is greater. I bear witness there is no God but Allah.
I bear witness there is no God but Allah. I bear witness Muhammad is
the Messenger of Allah. I bear witness Muhammad is the Messenger of
Allah.” Then it should be repeated saying, “I bear
witness there is no God but Allah. I bear witness there is no God but
Allah. I bear witness Muhammad is the Messenger of Allah. I bear witness
Muhammad is the Messenger of Allah. Come to prayer. Come to prayer.
Come to success. Come to success.” Ishaq added, “Allah is greater. Allah is greater. There is no God but Allah.”
[Sahih Muslim, Book 4, Number 740]
No comments:
Post a Comment